Zapewnienie przez pracodawcę dobrej i sprawnej komunikacji w organizacji znacząco wpływa na jej funkcjonowanie. Wiele występujących w organizacji problemów i konfliktów jest spowodowanych nieefektywną komunikacją.
Jednak gdy dojdzie już do sytuacji konfliktowej w miejscu pracy bardzo ważne jest, aby skutecznie rozwiązywać sytuacje trudne z nastawieniem na polubowne sposoby uzyskiwania porozumienia. Takie podejście pozwala budować w firmie kulturę konstruktywnej, otwartej i wspierającej komunikacji.
Konflikty (spory) w stosunkach pracowniczych mogą być indywidualne lub zbiorowe.
Ze sporami indywidualnymi mamy do czynienia znacznie częściej niż ze zbiorowymi.
Przedmiotem sporu indywidualnego mogą być :
- konflikty pomiędzy pracownikami wszelkiego szczebla
- nieporozumienia pomiędzy pracownikami i ich szefami dotyczące spraw takich jak ocena pracy, dyscyplina, organizacja pracy, zachowania niepożądane w miejscu pracy itp.
- spory z obszaru prawa praca,
- spory wynikające z nie satysfakcjonującego sposobu rozwiązania umowy o pracę,
- spory związanych z wypowiedzenia zawartych w umowie warunków pracy i płacy tj. wynagrodzenia za pracę, za godziny nadliczbowe, o urlop wypoczynkowy lub jego ekwiwalent pieniężny
- spory wynikających z naruszenia zasad równego traktowania w miejscu pracy, tj. wszelkich form dyskryminacji, molestowania seksualnego i mobbingu.
- konflikty pomiędzy zespołami
- konflikty wewnątrz zespołów
- przewlekłe konflikty pomiędzy menadżerami każdego szczebla zarządzania
- spory pomiędzy firmami / instytucjami
- sprawy sporne związane z brakiem satysfakcji klienta
Spory indywidualne mogą być rozwiązywane w następujący sposób:
- pracownik ma prawo do dochodzenia roszczeń przed sądem (art. 242 § 1 k.p.)
Niestety jest to najczęstszy sposób rozstrzygania sporów pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Jest to proces długotrwały (średni czas trwania postępowania w sądzie I instancji wynosi ponad 10 miesięcy) i kosztowny. Często sprawa w sądzie prowadzi do zaostrzenia konfliktu pomiędzy stronami, polaryzacji stanowisk. - mediacja wewnątrzorganizacyjna prowadzona przez profesjonalnego mediatora – dbający o interes firmy i jej wizerunek pracodawcy, coraz chętniej sięgają po pomoc doświadczonego mediatora. Mediacje pracownicze – wewnątrzorganizacyjne mają nie tylko zażegnać konflikt, ale również odbudować dobre i konstruktywne relacje, które są wartością firmy i jej fundamentem. Profesjonalny mediator jest osobą z zewnątrz, która ma atrybut całkowitej bezstronności. Warsztat pracy mediatora wspiera strony konfliktu w osiągnięciu porozumienia. Konflikt najczęściej udaje się rozwiązać w jego początkowej fazie. Firmy zyskują współpracującego z nimi mediatora, który jest godny zaufania, pracuje zgodnie z kodeksem etycznym pracy mediatora oraz ze standardami. Stała współpraca firmy z zawodowym mediatorem i standardy rozwiązywania konfliktów w organizacji budują wizerunek otwartego i odpowiedzialnego pracodawcy. – ZAPRASZAMY DO KONTAKTU Z NASZĄ KANCELARIĄ MEDIACYJNĄ
- mediacja prowadzona przez mediatora wewnętrznego – Coraz częstszym rozwiązaniem stosowanym w zakładach pracy jest ustanowienie mediatorem jednego z pracowników. Tak osoba powinna zostać profesjonalnie przeszkolona, aby była w stanie skutecznie prowadzić proces mediacyjny. Firma zyskuje w ten sposób mediatora, który jest zawsze na miejscu i umiejętnie dostrzeże spór jeszcze u jego podstaw, dzięki czemu będzie mogła go skutecznie zażegnać zanim się on rozwinie. ZAPRASZAMY DO KONTAKTU – SZKOLENIA DLA PRACOWNIKÓW MEDIATORÓW WEWNĘTRZNYCH
Korzyści dla biznesu (firm, instytucji) płynące z wyboru mediacji jako metody konstruktywnego rozwiązania konfliktu:
- Pełny wpływ na ostateczne rozwiązania – strony same decydują na co ostatecznie wyrażają zgodę a tym samym mają poczucie „wygranej”.
- Rozmowa z kontrahentem lub partnerem biznesowym w neutralnym miejscu, poufnej i przyjaznej atmosferze – poza sądem, w siedzibie mediatora.
- Uniknięcie kosztów sądowych oraz oszczędność czasu – mediacja rozpoczyna się niezwłocznie po wyrażeniu zgody przez obie strony a jej całkowite koszty są zdecydowanie niższe niż koszty procesu sadowego. Koszty mediacji strony pokrywają po połowie, chyba że strony zgodnie postanowią inaczej.
- Ustalenie w procesie mediacji ważnych dla stron elementów ugody tj. terminy zapłat lub konkretne terminy podjęcia działań. Strony nie muszą czekać na uprawomocnienia, odwołania lub kolejne posiedzenia sądu.
- Mediacja nie tylko rozwiązuje aktualny spór ale także może ustalić dalsze zasady współpracy z kontrahentem na przyszłość.
- W spokojnej atmosferze strony mogą wyrazić swoje uczucia, intencje i potrzeby, zadbać o dobre zrozumienie przez drugą stronę oraz poznać perspektywę rozmówcy.
- Wybór drogi mediacji jest wyrazem dbałości stron o renomę firmy, instytucji – mediacja ma charakter poufny. Strony są zobowiązane do zachowania tajemnicy odnośnie wszystkich poruszanych kwestii. Wiedza pozyskana przez strony w drodze mediacji nie może być użyta w ewentualnym postępowaniu sądowym.
Nasz wpływ na firmę/instytucję, w której prowadzimy mediacje biznesowe i pracownicze:
- pomagamy stronom określić ich problemy i interesy
- wdrażamy proces w wyniku, którego wypracowane są rozwiązania umożliwiające porozumienie w zgodzie z procedurami i polityką firmy
- wypracowujemy sposoby dochodzenia do porozumienia w przyszłości, przy ewentualnych nowych konfliktach, bez pomocy strony trzeciej
- pomagamy budować kulturę otwartej i konstruktywnej komunikacji w firmie
JEŚLI PAŃSTWA FIRMA JEST ZAINTERESOWANA WSPÓŁPRACĄ Z ZAWODOWYMI MEDIATORAMI ZAPRASZAMY DO ZŁOŻENIA ZAPYTANIA.
Zapraszamy do kontaktu mailowego kancelaria@primum-pactum.pl lub kontaktu telefonicznego 660 760 322.
Z przyjemnością przedstawimy Państwu szerzej zagadnienie mediacji wewnątrzorganizacyjnych. Służymy spotkaniem bezpośrednim lub spotkaniem on-line.